Kjekt å vite om konkurranser

Kampdagen

Husk å ta med:

  • Drakt

  • Varm genser

  • Innsko/slippers

  • Drikkeflaske og matpakke

De fleste stevnene har to eller flere kamparenaer (tatami), som er nummerert 1, 2, osv. Det er viktig at du og dine foresatte følger med på tavlene/skjermene for å se når din neste kamp er. Tidene er dynamiske, så følg med jevnlig, for tidene kan endre seg (både fremover og bakover i tid). Still deg opp klar ved matten senest når det er én kamp igjen mellom den som er på matten og din kamp.

På barnestevner bruker alle hvit drakt, og benyttes kampbelter for at dommeren enkelt skal kunne se forskjell på deltagerne. Kampbeltene ligger som regel ved tatami, der man går på matten før kamp. Fra U18 er det vanlig at man går over til å bruke hvit eller blå drakt.

Selve kampen

Respekt

Hver kamp følger en faste ritualer for å vise respekt for dommer og motstander:

  • Alle bukker inn og ut av matte

  • Alle bukker inn og ut av tatami

  • Alle bukker mot motstander før kampstart

  • Alle bukker mot motstander etter at kamp er ferdig

  • Motstanderne takker hverandre for kampen

En skal vise hverandre respekt, uansett utfall. Dersom man nekter å takke for kampen, kan dommer annluere resultatet.

Kampforløp

Etter at kampdeltagere har gått inn på tatami og bukket for hverandre, setter dommeren i gang kampen, "hajime". Kampdeltagerne tar da tak i hverandre og forsøker å kaste hverandre. Når man har fått motstanderen ned på ryggen, er det viktig å følge etter å ta holdegrep. Kampen er ikke over før dommeren har gitt beskjed, "mate".

Kampene avsluttes ved at:

  • Den ene deltageren får Ippon, ved et godkjent kast der motstanderen lander på ryggen, eller ved at man holder motstanderen lenge nok i holdegrep.

  • Tiden går ut. På barnestevner (opp til U13) holder kampen ut tiden dersom ingen av deltagerne får Ippon. Ved utgått tid, vinner den med høyest poengscore. Dersom det er lik score, ender kampen uavgjørt. For eldre barn (fra U15) ender ikke kampene uavgjort. Dersom det er lik score ved kampslutt, går man over til Golden Score (GS), der man holder på til en av deltagerne får en scoring.

Poengsystem

Det deles ut poeng i tre kategorier, Ippon, Waza-ari og Yuko.

Dersom en kampdeltager får en Ippon, er det direkte seier. Hvis man får to Waza-ari gir dette en Ippon. Yuko er det laveste poenget, og dette summeres ikke opp til en Waza-ari eller Ippon.

Ippon - 10 poeng

Waza-ari - 7 poeng

Yuko - 5 poeng

Poengene angis slik på tavlen:

Liste over ord og uttrykk, som ofte dukker opp under kamp:

Ord

Betydning

Hajime

Start

Yuko

5 poeng scoring (en arm til siden fra dommer)

Waza-ari

7 poeng scoring (en arm på skrå opp fra dommer)

Ippon

10 poeng og direkte seier (en arm opp fra dommer)

Hiki-wake

Uavgjort

Shido

Gult kort, straff

Hansokumake

Utvisning

Osae-komi

Holdegrep

Gatame

Stramme, kontrollere (f.eks. rette opp belte eller drakt)

Jikan

Stopp klokken

Mate

Stans, avbryt

Soremade

Slutt

Tatami

Kamparena (firkantet område på matten)